fredag 13. juni 2008

En liten prikk...

"... du har også vært ekstremt - nei, la oss heller si mirakuløst - heldig med dine personlige forfedre. Ta bare det faktum at i 3,8 milliarder år, en tidsperiode som strekker seg lenger tilbake enn Jordens fjell og elver og hav, har hver eneste én i din ætt på begge sider vært attråverdige nok til å finne en make, sunne nok til å reprodusere seg og tilstrekkelig velsignet av skjebnen og omstendighetene til å leve lenge nok til å få gjort det. Ikke én av dine formødre eller -fedre ble klemt flat, slukt, druknet, sultet ihjel, sittende fast, ubeleilig skadet eller på annen måte avledet fra sitt livs kall: å levere en ørliten dose genetisk materiale til den rette partneren i rett øyeblikk for å videreføre den eneste mulige rekkefølge av arvelige kombinasjoner som kunne resultere - omsider, forbløffende og altfor kort - i deg."
Disse ordene er fra en av de første sidene i favorittboka mi, "En kort historie om nesten alt" av Bill Bryson. Jeg begynte på den i går, og gleder meg til å fortsette. Har lest den to ganger siden jeg kjøpte den for litt over to år siden.
Her følger noe av prosessene som foregår i livet til akkurat meg, denne lille prikken i en uendelig lang reke av forfedre. Kan ikke tenke for mye på denne rekken, da blir jeg svimmel...
Jeg er igang med en ny veskekolleksjon. Det ser nå ut til at den blir bestående av åtte vesker. Gjennom en prosess med å lage mønster, inspirert av et Amy Butler mønster, og et mønster i Ottobre, og via to prøvevesker, har jeg kommet fram til et design. Jeg har klippet ferdig 5 vesker, og bestemt stoffer til de tre siste. I morgen tror jeg det kommer pakke fra Stoff og Stil med magnetlåser og strykelerret, og med gode vibrasjoner fra de gudene som måtte sørge for slikt, så håper jeg at de er ferdige til jeg begynner i jobb etter permisjonen på onsdag...
Jeg har også et skjørtprosjekt på gang. Her er et skjørt som jeg har sydd, to skjørt som jeg driver og lager mønster av, og masse stoff som bare venter på å bli transformert. Så følg med, følg med...

Og til slutt... Strikke UFOen min. En kjole i tynn alpakka. Tør ikke tenke på hvor lenge det er siden jeg startet på denne, men til høsten SKAL den bli ferdig. Skal snart dele for ermer, og er ferdig med ei arm. Gleder meg veldig!!!