lørdag 8. november 2008

Redesigntanker

For et års tid siden begynte jeg å planlegge å bedrive redesign...Nå kan jeg se/si at det har blitt lite av det. Har blitt litt gjenbruk av gardiner og sengetøy og slikt, men lite med redesign, gitt...Nå sitter jeg her og funderer litt over dette.

Jeg ville begynne med dette bla pga miljømessige årsaker, synes det er alt for mye kjøp og kast, og er oppriktig bekymret på jordens vegne. Nå har jeg nok gått litt i den gøfta selv, har blitt i overkant mye innkjøp av nye stoffer her...Så hva vil jeg egentlig med syinga mi? Nå tenker jeg litt sånn at det er greit å sy en del plagg fra grunnen av, for å lære litt teknisk, og ser for meg at det da også blir enklere å se potensialet i andre plagg, og å faktisk sy det om... Men samtidig er det jo miljøgevinst i å bruke gardiner, sengetøy og duker til å sy klær av også. Eller å bruke gamle stoffer som har vært lagret i diverse skap i mange år.

Nå har det blitt til at jeg har sydd ganske mye vesker. Jeg liker å sy vesker, så det er ikke så rart. Det som er litt dum er at jeg også her har brukt mye nye stoffer. Det var jo ikke det jeg ville i utgangspunktet.

I går innførte jeg innkjøpsstopp på stoffer ut året. Håper dette gir meg puffet i riktig retning til å bedrive mer gjenbruk. Redesignbiten får komme etter hvert.