lørdag 1. august 2009

Fjortis

I dag har jeg vært mamma i 14 år. Er det mulig, jeg som bare er 22 år selv *kremt* Husets fjortis er en kjekk ung kar, og tradisjonen tro kommer han til å feire bursdagen sin på farten...

På farten skal vi også ha med oss solbriller og noen nøster lys lilla Safran. Jeg har tenkt litt, og under fjorårets bilkjøring fikk jeg strikket skjørtet fra "Feminin strikk". Jeg likte skjørtet så godt, både det ferdige resultatet og strikkeprosessen, at jeg liksågodt strikket et til. Det siste ble for stort til meg. Så tenkte jeg i mitt stille sinn at jeg hadde lyst på enda et, og kanskje i bomullsgarn, ettersom jeg er i ferd med å bli venn med bomullsgarn. En snikerunde på nettet kunne avsløre at mange har strikket skjørtet i Safran, så det vil jeg også prøve. Det jeg ikke har bestemt meg for enda, er om jeg skal gå for pinner nr 3 eller 3,5...

De nyanskaffede kurvene er hentet fra en av mine esker med diverse... Og her er fremgangsmåten:

Finn frem noen heklede brikker og noen skåler. Du trenger 4,5 dl farin og 1 dl vann. Dette kokes opp til laken er gjennomsiktig. La den så kjølne litt.

Leg brikken(e) i laken (denne oppskriften er nok til 3-4 brikker) og la dem bli gjennomfuktet. Klem ut væsken i et håndkle. Min erfaring er at du ikke må klemme ut for mye væske.

Snu skålen på hodet og legg brikken over og la den formes etter skålen. La den tørke helt.

Hvis du stiver fargete heklerier kan sukkeret slå igjennom, dette kan tørkes av med en fuktig svamp. Arbeidet må så tørke helt igjen før formen fjernes. (Tipset er hentet fra Familien.)

For å komme igang med litt sying igjen tok jeg på meg et oppdrag. To søstre skal i bryllup, og har lyst på like kjoler. Det er ikke lett når det er 8 års aldersforskjell. Mamman hadde kjøpt to like kjoler, og jeg sydde om den ene fra str 10 år til str 80. Lærte faktisk en del triks underveis, ettersom jeg sprettet opp kjolen og sydde den mer eller mindre på samme vis som den opprinnelige. Synes selv den ble veldig søt. Så nå blir det mer søm etterhvert igjen her!

Og så over til fjortisen. Her er et bilde tatt da han kun hadde en time igjen som trettenåring. Og tenk, før han igjen fyller år, har han blitt konfirmert! Er det mulig??