søndag 21. februar 2010

Ferie full av lekser!

I dag har det vært bunadskurs. Jeg har nok ikke sagt det før, men vi har en utrolig dyktig lærer i Eva Steinvik Wold. Mye av æren for at dette begynner å ligne en bunad får tilfalle henne!

I dag har vi sydd mest på jakken, eller kanskje bare på jakken... Bilder av det kommer senere, for nå har det seg sånn at vi fikk voldsomme mengder lekser til neste gang, så mye at min "siste-liten"-taktikk kommer til å slå voldsomt dårlig ut. Derfor har jeg bestemt meg for å ta ett plagg per dag her. Og da tenkte jeg at jeg fikk ta vesten i dag. Den skulle få påsydd krage. Og her er det striper som skal stemme, altså!

Første bilde viser yttersiden av kragen, sydd sammen midt bak, merketråklet og fått påtråklet strie for stivelse. Strien er pent klippet etter merketråden og klar for vrengsying av innersiden...




Som sagt, her er det striper som skal stemme overens. Den som ser godt etter, ser en tråkletråd rundt halsåpningen på vesten, denne må måles på millimeteren, slik at det blir likt på bedde sider. Kragen skal sys mot denne.











Cirka slik skal kragen ligge på vesten... nå er det bare å nåle fast, etter merketråder på krage og vest, og så tråkle. Ok, yttersiden av kragen da, vi må nok trylle litt på neste kursdag for å få det pent inni også.

Og her er kragen tråklet på. Mangler knappehull og knapper, den nevnte sømmen innvendig på kragen, to små sømmer innvendig i sidene samt hemper bak...

Og nå lurer jeg fælt på hvordan dette blogginnlegget blir seende ut, lastet opp bildene litt feil, så jeg har ikke kontroll på tekst- og bildeplassering.

I morgen er det et nytt plagg som skal ferdigstilles - leksemessig. Har ikke bestemt meg for om det blir jakke eller bukse enda...