torsdag 12. august 2010

In the middle of Norway

For noen år siden regnet Statens Kartverk seg frem til Norges Midtpunkt. Midtpunktet ligger noen få mil herifra, og i dag var det på tide å besøke det. Jeg dro avgårde med eldste sønn og min kjære far (som har vært der opptil flere ganger før). Det er omtrent ei mils gange hver vei. Flott bearbeidet sti hele veien, og med små perler til hvil og rast.


Fra denne benken har vi super utsikt til Grønlihøa, som vi har som turmål hver vinter.


Det som er bra, er at midtpunktet ligger midt på ei myr! I Inntrøndelag har vi fullt av myrer - og når midtpunktet ligger i Inntrøndelag, så er dette en helt perfekt plassering. Det er bygd opp en varde for å markere stedet - og fotografering her er jo obligatorisk. Skjevt og skakt og litt nedenfra, oppstablet på en ryggsekk, funker fotoapparatet fint med selvutløser.


Ikke så langt unna selve midtpunktet ligger en flott gapahuk, med kaffekjel, bålplass, ved og ikke minst - fyrstikker! I tillegg finnes idrettslagets trimkasse her, og her må det selvsagt signeres. Her smakte det med pølser i brød, kaffe, kakskive med ost og skinke og sjokolade!


Skjekerhatten, mor og sønn er foreviget også - dette er like før den store multeplukkinga tar til...


Jeg har egentlig aldri forstått hva alt dette multestyret dreier seg om. Men i dag ble jeg litt bitt av basillen. Masse multer i fjellet, og spesielt da vi tok en litt annen vei på tur ned. Da vi kom til denne myra var Storebror litt oppgitt - og egentlig litt glad for at det aller aller meste her er kart. Med litt godt syn ser du hvor tett-i-tett med bær det er her. Uansett - vi var på en trimtur, ingen planer om multeplukking, men kom hjem med 3,5 kg. Strålende fornøyd med det!


I et molteland kom jeg over disse to - lurer på hva de bedriver? Eller - det gjør jeg jo egentlig ikke...


På tur nedover gikk vi om Skjellivassdammen, og Skjellivanet - her har jeg aldri vært, men ble nesten målløst over hvor vakkert det er her - med Bekkavola i bakgrunnen. Når man har hytte selv, er det ofte sånn at turene begrenser seg til området rundt hytta, og da går man dessverre glipp av en god del andre perler.

Turen i dag var superfin. Kan virkelig anbefale et besøk på Norges Midtpunkt!