lørdag 29. januar 2011

Alle snakker om været

Med NM på ski ikke så langt unna, så er det mange i Norges land som har en viss anelse om hvordan været her er om dagen. Mer eller mindre snøstorm, rett og slett. Men det er mye bedre enn regn! På bildet snør det vannrett, selv om det ikke kommer så godt fram. Finfin dag å sitte inne i!


Lenge siden jeg har blogget noe om lesing nå. Men jeg leser, altså. Har for en stor del gått på Agatha Christie for tiden (det betyr at jeg ikke er fullstendig utslått i hodet - for da går det på Donald Pocket ;) ). Men litt annet har det blitt. Følgende tre bøker er lånt fra Guiritana

Først ut, med snøstormvindu som bakgrunn, er en herlig greie fra Johan Harstad, Buzz Aldrin, hvor ble det av deg i alt mylderet? Anbefales. Og etter å ha lest denne boka, så seiler Færøyene opp som et veldig aktuelt reisemål. Er ikke akkurat turisme som er bokas tema da... Uansett: Anbefales. Og jeg er ingen bokanmelder, det får andre ta seg av!


For et års tid siden prøvde jeg meg på Gert Nygårdshaugs Mengele Zoo, der måtte jeg melde pass, og ga bort boka (og de to andre jeg hadde kjøpt i samme slengen). Men på nevnte Guiritanas anbefaling, prøvde jeg meg på Prost Gotvins Geometri. En fantastisk herlig bok for nerder som meg, og helt sikkert for andre også. Gert; Jeg har igjen fått troen på deg! Etter hvert ble det så spennende at jeg måtte lurelese litt på slutten før jeg turte å gå videre... Det samme skjedde da jeg leste De beste blant oss av Helene Uri. Men ingen av bøkene ble dårligere av den grunn, altså!
 

Må også innrømme at jeg ser ekstremt lite film, stort sett 5-10 år gamle romantiske komedier på TV, som gjør meg til et litt bedre menneske et kvarters tid etter at rulleteksten er avsluttet... Derfor har jeg heller ikke sett Mannen som elsket Yngve. Og kanskje er jeg glad for det, for jeg har lest boka, av Tore Renberg. En fin opplevelse. Prøver å få Storebror til å lese den, men generelt sett mener jeg den burde være pensum på vgs. Vet sannelig ikke om jeg vil se filmen, jeg, men jeg vil i allefall lese Kompani Orheim etterhvert.


I tillegg har jeg lest Den Hemmelige Hagen av Frances Hodgson Burnett. Finfin bok. Strengt tatt ei barnebok, men det gjør definitivt ingen skade å lese den for oss som er litt eldre heller. Har prøvd å få Sprellemann til å lese den, tror den hadde gjort henne godt, men hun har visst ikke tid...

Over til været igjen. Perfekte greier for å komme litt videre på jakken. Ermehull og front er nå klippet opp, skuldrene sydd sammen og hetta er påbegynt.


Bomullsgarnet er snart blitt til en halv kjole til Olleditten, bakstykket dette.


Og sannelig, har ryddet litt i dag, og da dukket heklenålene opp, så kanskje blir det ny Stafflue snart også.

Lørdagsfreden er i ferd med å senke seg, mmm, deilig. En finfin helg til dere alle!