onsdag 19. januar 2011

Bevisstgjøring

For tiden bedriver jeg litt bevisstgjøring av elever. Bevisstgjøring omkring ressurs(overfor)bruk og klimautfordringer. To sider av samme sak, men egentlig skumlere enn det. For hva gjør vi når dyrkningsjorda er utarmet, eller når vannressursene forurenset? Og hva gjør vi hvis havnivået en dag er, la oss bare for tankeeksperimentets skyld si 2 meter høyere?

Må innrømme at jeg i perioder glemmer disse utfordringene vi står overfor, men at jeg i andre perioder blir mer bevisst igjen. Ingen kan redde jorda alene, men vi kan vel øke bevissthetsnivået vårt litt?

Jeg tror jeg har nokså miljøvennlige hobbyer, strikking, for eksempel, det er rett og slett begrenset hvor mye garn jeg kan forbruke per år, i tillegg fører produksjonen til at vi trenger å kjøpe færre masseproduserte plagg.

Sprellemann har ønsket seg "sægge-lue" i noen mnd nå, og hadde nok aller helst sett at vi hadde kjøpt en akkurat den dagen hun kom på det. Så skjedde ikke (barnemishandling?), men jeg planla i mitt stille sinn å strikke en lue til henne, og da verdens beste Kari dukket opp på jobb med en stilig lue, ble prosjektet straks startet opp med garn som allerede fantes i beholdningen. Første lue, 120 masker og økning til 14 på pinner 3,5, ble for stor, selv om Sprellemann hadde sett god råd for den også. Andre forsøk, derimot, 100 masker og økning til 120, tror jeg blir mer passe. Det som dessverre er en hake her (for Sprellemann) er at rommet hennes (som for tiden ser ut som en uoversiktelig bruktbutikk) må ryddes før luen går til odel og eie. Og nå er det visst sånn at vi er litt uenige om definisjonen av ryddig...


Så tilbake til bevisstgjøringen. Trenger du en påminnelse, sjekk disse filmene som ligger på NRK nett TV...

Nyttårsforsettet mitt har nok kommet istand delvis på bakgrunn av ny bevisstgjøring av meg selv. I tillegg har familiens innkjøpssjef et forsett om å handle vesentlig mer økologisk mat. Dette gjøres enkelt ved å få levering fra Økomat en gang annenhver uke. En snedig ordning som kan anbefales. I tillegg til at frukt og grønt er økologisk og blir levert på døra (evt på arbeidsplassen hvis den ligge litt mer sentralt), så får man prøvd frukt og grønnskaer som man vanligvis ikke kjøper. Disse kassene er forresten perfekte utgangspunkt for verdens enkleste og beste middag: Grønnsaksuppe!