fredag 25. februar 2011

UFO - ferdig


Her i huset ligger det en hel del uferdige prosjekter. Jeg har i mange år fabulert om å starte en bedrift hvor ideen er å gjøre ferdig uferdige prosjekter - men en slik bedrift vil få dårlig inntjening. Hvis man i tillegg legger til at man kan gjøre ferdig prosjekter for andre, så kan det jo være litt mer penger inn i det. Og hvis man også får med helsevesentet på tanken - altså at det er godt for folks (damers?) psykiske helbred å få noen til å gjøre ferdig det som ligger i skuffer og skap, ja så kanskje det er en liten mulighet der...

Men enn så lenge får jeg konsentrere meg om mine egne UFOer. Første ut er denne genseren i Lett Lopi, et restegarnsprosjekt som ble passende til Baluba (ok, litt stor).


Oppskrift i Nøstebarnboka, raglangenser str 12 år, strikket på pinner 3,5 og 4,5. Reinsdyrene er hentet fra Garnstudio (og blogget her). Snøkrystallen er egendesignet og sydd på med maskesting til slutt.


Genseren, som første gang viste seg i bloggen, uten å bli omtalt, i september, sto i stor fare for å bli en langtids-UFO, men UFO-konkuranssen på Visyr.no, med symaskin som hovedpremie, var inspirasjon nok til å bli ferdig.

Det andre prosjektet som ble ferdig i dag, er Mariushoodien til Storebror. Den har vært rimelig seig på oppløpssiden.


Strikket i Smart fra Sandnes, med oppskrift fra samme sted. Packman er hentet fra Dirty Embroderies - Naughty Knitting. Synes den ble rimelig kul jeg. Denne ble påbegynt i november.


Bøygen her var nok definitivt montering. Å klippe opp for ermehull og stolpe foran er noe jeg har gjort mye i tidligere tider, men kan ikke huske sist jeg gjorde det. Her var det derimot ingen vei utenom (om jeg da ikke ville strikke hele jakken frem og tilbake... Og DET ville jeg IKKE). I tillegg den helt nye opplevelsen av å sy i glidelås i strikketøy. Det gikk egentlig veldig greit. Lekte litt med tanken på å sy det i for maskin, men så rimelig kjapt at det ikke ble bra, så da var det håndsøm som var tingen, og altså ikke avskrekkende.


Nå er jeg selvfølgelig spent på hvor mye disse ikke-UFOene kommer til å bli brukt, da... Lett Lopi er jo et kløgarn... Hmm.

 Og dessverre så er jakken bare akkurat passe lang i ermene, og Storebror vokser mye for tiden... Kanskje blir det jeg som må få denne jakken snart?


Sånn - da var to av mine påmeldte plagg til UFO-konkuranssen ferdige i allefall.