onsdag 6. april 2011

Impulstur - med lærepenge

Ikke helt sikker på hva som er definisjonen på impulstur. Men når to damer med til sammen 8 unger bestiller en helgetur ei uke i forveien, ja da tror jeg faktis det kan defineres som impulstur.


Valget falt på Stavanger. En by ingen av oss hadde besøkt før. Selv har jeg hyggelig erfaring fra vennebesøk i Sandnes for snart 11 år siden (Er det virkelig så lenge??), samt bygdeungdumslagsstevne på Jæren for en mannsalder siden.

Ingen museumsbesøk denne helga, men en tur utenfor Oljemuseet og sjekking av Geoparken ble det jo tid til. Virkelig et prosjekt etter min smak den der geoparken altså, skulle vært flere sånne rundt omkring!


På Sjokoladepiken fant vi en vetkig grunn for litt utstrakt miljøvern!


Når reisefølget er over middels fotointeressert, så blir man jo selv litt engasjert i motivsøk også. En runde rundt Oljemuseet var kult. Og en sniktitt inn på Bølgen og Moi ga en del inspirasjon til utradisjonell borddekking. Venninne er herved bestilt til borddekking ved neste konfirmasjon!


Det kan se ut som en lokal (sannsynligvis) dykkerklubb hadde satt av denne dagen til å rydde litt på bunnen i Vågen. Jeg bare lurer på hvor nerd er man når man blir helt ekstatisk over slike fotomotiv? Biologer på tur, kanskje?


Et stykke over bunnen i den samme Vågen dukket det opp diverse fartøyer, blant annet et med helikopterdekk på, sjelden å se slike i Beitstadfjorden. Den fremste ble vurdert til å være et sjørøverskip. Men en litt mer opplyst gast kunne fortelle at dette sannelig var en fregatt. Nærmere bestemt fregatten Thor Heyerdahl. Og jeg som trodde en fregatt var liten og søt. Tenker på de stakkarne som har sveiset sammen denne altså. Må bli sveiseblind av mindre?


Så litt reklame. Flyturen var billig og hotellovernattingen enda billigere. Det har seg sånn at jeg for noen år siden reiste en del til hovedstaden og bodde på hotell. For dette fikk jeg bonuspoeng. (Jada, jeg vet det er lureri for å få meg til å velge en kjede.) Nå hadde jeg nok bonuspoeng til en helg for to personer på et (nesten) valgfritt Thon-hotell. Og nå kommer reklamen. Jeg tenkte som så at når jeg kommer og skal bo gratis, så får jeg hotellets minste og mest innestengte rom. Men hvor feil kan man ta? Stort flott dobbeltrom, med sofaavdeling, boblebad og god plass! Så fornøyd at jeg nesten må vurdere å spare flere Thonpoeng fremover (så ofte som jeg ligger på hotell for tiden).

Lillafargen var forresten en gjenganger på rommet. Den passet jo fantastis som bakgrunn for strikkeprosjektet, i Mirasol, som ble nyinnkjøpt for anledningen. Så får vi se hvordan resten av prosjektet skrider frem. Kjøpte i allefall 13 nøster, og har snart strikket opp to...


Fotografvenninnen fikk faktisk(!) tatt noen fine bilder av undertegnede, det er egentlig litt av en kunst, jeg er virkelig ikke fotogen! Her er jeg avbildet like etter at jeg har bestemt meg for å ikke kjøpe århundrets forelskelse (en weekend bag). Og det er her lærepengen kommer inn. Man kan ikke gå fra slike instant forelskelser. Det gikk ikke bedre enn at jeg i går måtte ringe butikken og få dem til å sende meg veska i posten... Jaja, men da har jeg jo det å glede meg til.


Vel hjemme igjen har det gått i jobb, bunadssøm, hyttetomtbesiktigelse og hyttespekulasjoner og kanskje litt familieliv.