lørdag 14. mai 2011

Museskritt er også skritt

Bunader skal ha skjorter, inkludert ermer som skal rundstrykes, og det hele skal bli pent på tross av ørtogførti rynker. Her er min brors ene bunadsskjorteerme, fremdeles uten de to knappehullene den skal ha, men dog. Rynkene er laget med to rynketråder over og under hver fjerde tråd i skjorteveven.

Mansjetten er nå ferdigbrodert, litt personlig vri rundt de to skyene på enden, men det er det ingen som vet. Hihi. (Skal sørge for at det blir likt på den andre mansjetten også.)

Så er mansjetten sydd på (for hånd selvfølgelig) med et sting i hver rynke. Blir jo ganske pent da!


Så er det tvinnet tråd rundt hver rynke på den øverste rynketråden, før mansjettendene er sydd sammen. Til slutt ble mansjetten sydd på på innsiden, nok en gang et sting i hver rynke. På bildet under kan man i tillegg skimte hullfaldsømmen i ermesplitten. Synes det er lekkert jeg!


Ermet er sydd sammen under med noe som kalles "indresøm", et finurlig triks med to sømmer, slik at ingen sårkant er synlig (og overkast unødvendig).


Enda mer finurlig blir denne indersømmen når kilen under ermet også skal sys inn i denne. Ganske morsomt, og ganske imponert over den som kom på dette!


Så da gjenstår det neste ermet da. Og litt mer, før bunadsskjorta er ferdig. Deadline er 2. juli. Skal fikse det, også med museskritt.

Så til prosjekt ny hytte (kanskje gammel også, det får tiden vise). Arvet noen esker med diverse her for en stund siden, blant annet gamle ulltepper. Og plutselig visste jeg hva de skulle brukes til, puter på den nye hytta! Her er noen av teppene.


Og en runde på nett ga med disse bildene. Det første er hentet fra Hedda Hytter sine sider. I karnappet på stua skal vi ha en slik dagseng, med hems over. Fantastiske huler med plass til mange som er klare for å nyte livet. Her er det plass til store mengder ullputer, vil jeg tro.


Hos "The lavendar tree", fant jeg disse putene, disse skal være til inspirasjon i egen produksjon. I tillegg ser jeg at denne bloggen må utforskes enda mer.


 Og her fant jeg enda noen puter til inspirasjon. Dette kan bli bra. Trenger bare hytta nå, og litt mer tid. Samt en samarbeidsvillig høyrearm. Den ble visst litt over middels påkjent av sandpapirpussing av tømmervegg forrige helg.