lørdag 28. mai 2011

Spørsmål og svar

... eller omvend. Først svar: Lise, det går sakte med prosjekt campingvogn. Men heldigvis, etter det første lille set-back, den med lekkasje, ser det heldigvis litt bedre ut. Det har ikke vært antydning til mer lekkasje enn denne første gangen, og da var det skikkelig uvær! Og nå har det i tillegg kommet tettemiddel i posten, så får vi vel tette da.

Og i går kom det mer i posten. Det kom stoff fra Stoff og Stil, stoff som madrassene skal trekkes i. Nå var jeg visst ikke helt klar i toppen da stoffet ble bestilt. Og lang historie kort, det må bestilles mer. Men første ladning er vasket, og det er nå klart til å sys trekk av. Kompromissfarger dette, "noen" var litt for bekymret for at vogna skulle bli for damete. (Jepp, har gått bort fra lilla og beige og slikt...)


Bestilte også to forskjellige typer lin med tanke på gardiner, får prøve seg litt fram her. Ettersom jeg pådro meg idrettskade under veggpussing på hytta for noen uker siden, har jeg ikke vært istand til pussing og maling i vogna. Arma er mye bedre, men holder litt avstand til slike typer aktiviteter enda. Men i følge rykter skal det være klart for grunning av deler av vogna i allefall.


Så til spørsmålet: Jeg finner stadig vekk merkelige bilder på minnekortet til kameraet. Lurte lenge på hva dette var, men da jeg så det i sammenheng med bildene før og etter skjønte jeg det. Skjønner du hva det er? Første som skriver riktig svar i kommentarfeltet får en liten overraskelse i posten!


Så hva gjør jeg da, foruten jobb, som for tiden er en ganske intens affære, ettersom ca 120 standpunktkarakterer skal være satt og vel begrunnet i løpet av mindre enn to uker? Jo, jeg er inne i en flow, en bunadsskjortebroderiingsflow. Begge mansjetter er ferdig brodert, og nå er det skjortekragen som mer og mer nærmer seg siste sting!

Skjortebrodering består av grunnsøm, plattsøm, kontursting, tungesting (til hull) og franske knuter. I tillegg til atterstingene like under rekken med franske knuter på kantene av mansjetter og krage. Nå gjenstår kun 12 franske knuter, 4 hull (tror jeg) og litt plattsøm og kontursting. Broderingen foregår med tre tykkelser på lingarnet, så her gjelder det å holde tunga rett i munnen (og magebeltet på rett snelle).


Bunaden skal brukes 2. juli, så den må vel bli ferdig til da ;)

Og så leser jeg. For tiden er det en klassiker, Sangen om den røde rubin av Agnar Mykle. Stakkars Ask Burlefot, ikke lett å være ung mann!

"Menneskene lærer seg å løse slike konflikter på forskjellig vis.

De kan slutte å være sammen med mennesker som har den ulidelige uvane å forlange, at man alltid skal begrunne det man s-, det man mener.
Eller de kan utvikle en svarteknikk, som består i å svare på noe annet enn det de ble spurt om.
Eller de kan begynne å røke pipe."

 

Den underste boka kom i posten her om dagen. En nydelig bok for alle med litt over middels interesse for livet i fjæra. Håper forresten jeg kan dra til Sletvik på feltkurs i august, og få repetert litt fra livet i fjæra, og andre steder. Skolelaboratoriet ved NTNU arrangerer tredagers kurs like før skolestart. Det hadde virkelig vært finfint.

Og apropos Sletvik (eller noe sånn), har en spennende greie på gang på mandag... Så spør meg mandag ettermiddag hva det blir til ;)

Ha ei finfin helg, og husk å svare på spørsmålet mitt da!