mandag 20. juni 2011

Kontrakt og bunad og sommer og snart ferie osv osv...

Vi har nå skrevet kontrakt med Hedda hytter om bygging av en LH 412, og endelige tegninger er i boks! Tegninga er hengt opp på kjøkkendøra, med avkryssing av uker frem til forventet innflytting!


I går var jeg en tur på tomta, hadde andre ærender i området. Bildet under viser utsikten fra soveromsvinduet mitt. Dette soverommet skal ha to vinduer i høyden, slik at det går an å se på sjøen også når man sover ;)


Og her har jeg tatt bilde fra den overbygde verandaen utenfor stua. Tiden vil vise hva som evt må tas ned av furuer i utsiktsfeltet.


Tomta er rimelig bratt, dette har, som tidligere sagt, lagt noen føringer for hvordan hytta skal være, egentlig har LH en forskyvning av elementene der hvor taket er høyest i forhold til hovedformen, men dette måtte vi droppe (blir bare to elementer inn for å få overbygd inngangsparti. Bratt tomt fører også til at vi må ned et hakk for å lage oss uteplass, den kommer nede i dette søkket, og jeg tror det blir kanonbra.


Hjemme begynner vi å komme i sommermodus også. Kjøpte denne utepeisen fra Jøtul for noen uker siden. Det er ikke en grill, men egner seg fint til grilling av pølse likevel. Trror den skal bli fin å ha utover lange sommerkvelder, og kanskje høstkvelder også. Skal få ordnet med en ny plate under den.


Storebror skryter for tiden av at han er den første i familien som har gjennomført 10-årig grunnskole, og har nå tatt sommerferie. Han ble forresten igjen i Leksvika da jeg dro derifra i morges, tror han kommer hjem i morgen. og på onsdag er det vitnemålsutdeling, så da får vi vel se hvordan disse ti årene har gått ;) Og så man han vel vente en måneds tid til før han får vite om han kommer inn på førsteønsket sitt på videregående skole.


Mitt ærend i Leksvika (hytteområdet) var bunadssøm. Fikk gjennomført et hatprosjekt i går, nemlig rynking av det andre skjorteermet. Sy en tråd over og under hver fjerde tråd i linveven på skjorta, og så en ny tråd parallelt med denne, tolv lintråder over og over og under de samme fire trådene. Så skal det hele rynkes, og foldene skal legges pent etter hverandre. På bildet har jeg lagt til foldene til høyre for nåla, det ser unektelig ryddigere ut.


I tillegg ble jeg ferdig med brodering på skjorta! På bildet gjenstår det enda litt, men nå gjenstår det altså ikke noe! Så da er det bare å gyve løs på montering. Hele bunaden skal være ferdig i løpet av en uke!


Denne tiden på året betyr avslutninger. I dag har det vært avslutning for Rockern sin klasse. Han er altså straks ferdig med 8. og har vært veldig fornøyd med sitt første år som ungdomsskoleelev. Soon-to-be-9.-klassinger synes ikke det er så morsomt å havne i mammas blogg, men lille troll på 3,5 har ingenting i mot det.


I dag har vi forresten hatt fotballcup på skolen. Jeg er egentlig motstander av fotball, men greide ikke la være i dag, så nå har jeg lilla kne, og er enda mer forkjølt enn da jeg våknet i morges. Men morsomt var det, og enda mer morsomt av vi lærerne kom på 2. plass i cupen! Neste år, da skal vi ta dem da!