mandag 8. august 2011

Putekrig

Juli har vært putemåned her i huset. Noe av grunnen til det var den omtalte konkurransen på Visyr.no, men også fordi det lenge har vært planer om å lage puter, blant annet til den nye hytta. Tidligere er det også presentert tre strikkede puter.

Nå er konkurransen på Visyr avsluttet, og putene kan presenteres her i bloggen.

Den første er sydd av et arvet ullteppe - planen er å lage flere lignende.


Fiskene er laget av filt som allerede fantes i lageret, og fastsydd (for hånd) med ullgarn som var til overs etter broderingen av bunaden min (for 25 år siden - snakk om å ta vare på alt mulig!).


Litt pynt på baksiden også, frihåndsbroderte fisker. Her er det kjedesting som gjelder.


Glidelåssømmen er også skjult med kjedesting. Litt over middels nerdete?


Pute nr to er laget av bena på en godt brukt doneribukse. Resten av buksa har blitt til shorts til Sprellemann.


Hjertene, av filt fra lageret, er dekorert med frihåndsbrodering. Det lilla hjertet fant jeg mønster til på nett. (Og innimellom plasserer blogger bildene mine etter eget forgodtbefinnende.)


Lys rosa hjerte, her er det "folk art" og "bird" som er utgangspunkt. Har sansen for slike fugler. Tror de kan komme til å bli tema på noen fler av ullputene også.


Rødt hjerte. "Doodle stiching" og "heart", og vips - inspirasjon...


Og her er det bunadsskjortebrodereren som har fått komme til uttrykk. Rosa hjerte er fylt med fire typer grunnsøm. Grunnsøm er egentlig ganske kult. På herreskjorta er det en type grunnsøm. Hvis jeg etter hvert kommer til å sy meg en ny Nord-Trønderbunad, så er det en viss sannsynlighet for at jeg kanskje kan komme borti opptil fler typer grunnsøm...


Baksiden har fått noen små søte hjerter også. I utgangspunktet er denne puta tiltenkt jenterommet på nyhytta.


Som noen har fått med seg, så foregår det oppussing av camingvogn her. Hele vogna har nå fått et strøk med grunning, så nå gjelder det bare å jage ut noen for å male skikkelig maling også. Selv om vogna er lita, er det mange madrasser som skal ha nytt trekk. Hele 11 stk. I skrivende stund har det kommet nytt trekk på 6 av dem. Har vist bilde av innkjøpte stoffer tidligere, og har etter første bestilling handlet mer på Stoff og Stil.

Da Olava blogget denne puten, greide jeg ikke la være å bli inspirert. Jeg broderte fire stjerner og sydde pute etter beste evne. Puta er vist fram på de to madrassene som til da hadde fått nytt trekk. Under puta ligger fargeprøvene som vogna skal males i. Kan kanskje bli vel mye rødt, hvitt og blått? Hva tror dere om å bryte det hele med noen syrliggrønne detaljer her og der?


Lappene er sydd på med rettsøm. Mulig det kan rakne etter hvert... Skulle ha skråklippet dette stoffet...


Alle tre putene jeg har sydd lukkes med glidelås bak.


Men det er ikke bare jeg som har sydd puter. I tillegg til de jeg viste i går,  og Runas hjelpeaksjon (som forøvrig ga 700 kr til Unicef), har Baluba og Sprellemann deltatt i konkurransen på Visyr.

Dette er Balubas finalepute. denne har hun brukt mye tid på. Klippet opp remser i to stoffer som hun fant i mammas lager, og sydd sammen. En kunst å få sømmene rette. Videre pyntet hun med et kvadrat av en storesgardin (finnes ca 1 km med stores i lageret her i huset), som er festet med kroklisse og pyntet med hjerte.


Baksiden har konvoluttåpning. Genialt for unge putesyere.


Sprellemanns bidrag til putekrigen. Først en pute sydd av et ubrukt stoff som jeg har arvet fra en eller annen. Dekoren er selvkomponert.


Strålende fornøyd med egen innsats.


Den andre puta er nok en hyllest til sommeren. Sprellemann fant en gammel rosa (og delvis veldig solbleket) gardin i mammas lager. Isen er applikert av filt, og slikkemunnen er et påsydd strykemerke.


Også Sprellemann syr konvoluttåpning på putene sine.


Og det var putegalskapen for denne gang. Nå er jeg i ferd med å klippe ut nye vesker her.